Een gezonde en liefdevolle relatie met je voeding.

MINDFUL EATING

MINDFUL EATING

Waar je ook gaat daar ben je.
Jon Kabat-Zinn

Ontdek en doorbreek je automatische eetpatroon door het geven van vriendelijke aandacht. Leer vrij te zijn in je eetkeuzes en meer te genieten van minder. Mindfulness leert je om aandacht te geven aan je triggers tot eten. Je ontwikkelt een alertheid voor de momenten waar stress-eten en emotie-eten ontstaan.
Door mindfulnessoefeningen en je te trainen in het geven van aandacht, ga je meer vrijheid ervaren in je eetgedrag. Je legt de basis om je blijvend beter in je vel te voelen!

In een één-op-één setting of in kleine groep, kan je kennis maken met mindful eating.

Deelnemers:
– ervaren minder drang om te eten
– ervaren dat de drang om eten als reactie op emoties en externe eetprikkels afneemt
– denken minder obsessief aan eten
– voelen dat het controleverlies over hun eetgedrag vermindert

Voor wie?
– ben je ongelukkig met je huidige voedingsgewoonte?
– is voedsel je steun en toeverlaat in stress momenten?
– eet je maar meer en meer, ook als je voelt dat je meer dan genoeg hebt gegeten?
– eet je om een emotionele leegte op te vullen, je eenzaamheid te verzachten, beter om te gaan met je zorgen, angs en stress?
– wil je terug voldoening vinden in wat, wanneer en hoeveel je eet?

Mindful Eating staat voor aandacht geven aan hoe én waarom iemand eet. Dit advies is gebaseerd op degelijk onderbouwde voedingswetenschap en Mindfulness gebaseerde (voedings)interventies:

– Mindful Eating, Conscious Living Training/ME-CL (Jan Chozen Bays – Char Wilkins, VS)
– Mindfulness-Based Eating Awareness Training/MB-EAT (Jean Kristeller, VS)
– Mindfulness: Naar het hart van Mindfulness (Edel Maex, BE)
– Mindful Self-Compassion Intensive Training (Kristin Neff – Chris Germer, VS)
– MBSR in Mind-Body Medicine/CFM (Florence Meleo Meyer – Judson Brewer, VS)

Trainingsaanbod:

Individuele Mindful Eating begeleiding

Tijdens deze begeleiding leer je je triggers tot eten op te merken.
Door mindfulnessoefeningen en je te trainen in het geven van aandacht in momenten van stress en emoties, ga je meer vrijheid ervaren in je eetgedrag.
Een individuele Mindful Eating begeleiding bestaat uit minimaal 8 sessies, afhankelijk van de ernst van het eetprobleem.

Mindful Eating training in 8 weken in groep met een 6 à 8 personen

Tijdens de Mindful Eating training leer je vaardigheden aan om sneller toegang te krijgen tot je werkelijke noden. Je formuleert nieuwe, evenwichtige antwoorden op oude vastgeroeste eetgewoonten. Je leert omgaan met je gedachten en emoties die steeds weer leiden tot onevenwichtige eetgewoonten. Je leert rust bij jezelf te vinden zonder naar eten te hoeven grijpen.

Je leert omgaan met al je zintuiglijke prikkels die je verleiden tot eten, snoepen en snacken.
Tijdens de training werken we met eenvoudige oefeningen gericht op vertragen, observeren en leren omgaan met wat zich aandient. Je lichaam, ademhaling, gevoelens en gedachten zijn hierbij de belangrijkste aandachtspunten.De groepstraining bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.Je dient bereid te zijn om actief bij te dragen aan je eigen welzijn. De training vraagt een intensief dagelijks engagement van je om maximaal resultaten te kunnen bekomen tijdens deze 8 weken.Kijk mindful naar de manier waarop je eet en probeer met je emoties om te gaan, je zal zien dat eten geen oplossing is.

Open Mindful Eating Training: samen oefenen en uitwisselen

Na de Mindful Eating training sta je weer op jezelf en zo hoort het ook.
Dagelijks met aandacht leven en eten, in je eentje de oefeningen bijhouden, is niet altijd gemakkelijk. De terugkombijeenkomsten zijn er om opnieuw te oefenen en om hierover eventuele ervaringen uit te wisselen.

Volgende thema’s komen aanbod:
– Wat is onze relatie met voedsel en de impact op ons welzijn, onze omgeving en de aarde?
– Met milde open aandacht genieten van onze maaltijd.
– Hoe kunnen we bewust en duurzaam leven en eten?
– Praktische oefeningen Mindful Eating en begeleide meditaties.

Iedereen die een Mindful Eating training heeft gevolgd is welkom.Wil je mindfulness blijven voeden en kun je daarbij een steuntje gebruiken? Kom dan naar een terugkombijeenkomst.

Aankomende data volg deze link.
We starten om 19.30 uur en eindigen rond 21.30 uur.
Deelnemers: Minimaal 3.
Deelname prijs: € 28/p

Mindfulness in de media

Mindful Eating op TV

Het TV-programma ‘OOK GETEST OP MENSEN’ onderzoekt de impact van een 8-weken Mindful Eating training op 4 mannen en 4 vrouwen met overgewicht. Er wordt nagegaan of de training invloed heeft op het LICHAAMSBEWUSTZIJN, en op het OMGAAN MET STRESS. Maar ook of de training een verandering van de levensstijl teweeg brengt. De experts die aan het programma meewerken, zijn Ann Meulemans (hoofd Klinische diëtetiek UZ Leuven), Prof Vannieuwenhove (hoofd Bariatrische Chirurgie UGent) en Caroline Baerten (diëtiste-Mindful Eating/MBSR trainer).

Mindfulness op TV 

In het TV-programma ‘WETENSCHAP REDT DE WERELD’ op Canvas.
Het programma kan online bekeken worden via: www.verhalen.canvas.be/stop-de-stress

8 weken Training BEWUST ETEN

Data: Maandag 19,30 – 22 u: 14 – 21 oktober, 4 – 18 – 25 november, 2 – 9 – 16 december 2019
Waar: Waterstraat 72 – 2970 Schilde
Kostprijs: € 315 (incl. werkboek) – mogelijkheid spreiding betaling
Mindful Eating Trainer: Myriam Joosen
Meer informatie en inschrijvingen via deze link of dietiste@myriamjoosen.be

Mindful Eating Terugkombijeenkomst

Data: 2 de maandag vd maand: 19,30 – 21,30 u
Waar: Waterstraat 72 – 2970 Schilde
Kostprijs: € 28
Mindful Eating Trainer: Myriam Joosen
Meer informatie en inschrijvingen via deze link of dietiste@myriamjoosen.be

WAT ZEGGEN MIJN KLANTEN OVER MINDFUL EATING

De mindful eating training gevolgd en dat was ‘op zich’ al leuk, boeiend, leerrijk, deugddoend. Nu ik blijf trainen merk ik de weldaad voor mijn lichaam, maar ook voor mijn geest! Dank voor de positieve motivatie Myriam!

Ilse

Ik volgde tijdens het voorjaar 2016 de Mindful Eating training by Myriam omdat ik op zoek was naar een ‘rustigere’ relatie tot eten. De training geeft je een grondig inzicht in de patronen die je ontwikkelt op vlak van eten en voeding en de fysieke maar vooral ook mentale triggers die deze patronen bestendigen. Myriam daagt je uit om op een milde, mindfulle manier naar deze patronen op zoek te gaan en vanuit de erkenning dat deze er zijn, ze ook te kunnen veranderen. Cruciaal voor het succes van de training is denk ik ook de goesting en het geduld om, door dagelijks te oefenen, mindful eating uiteindelijk als iets van jezelf aan te kunnen voelen. Ik vond het een super interessante cursus waarbij Myriam je op een gepassioneerde, vriendelijke, open en niet-veroordelende wijze op deze weg helpt, waarna het vooral aan mezelf is om de aangebrachte technieken te integreren in dagelijkse leven (wat niet altijd simpel is :)). E.B.

E.B.
De sessie van gisteren vond ik super interessant!
Heel de training is interessant, maar die van gisteren steekt er voor mij bovenuit.
M.C.