Wat is ‘Functional Imagery’?

Beelden zijn veel sterker dan woorden!

Kan je je daar iets bij voorstellen?

In FIT gebruiken we jouw verbeelding, het vermogen van wat je denkt en voelt om te zetten in beelden, om op een aangename, niet dwingende manier, je eet- en leefstijl bij eens en voor altijd te veranderen.

FIT

Functional Imagery Training (FIT) is een ‘evidence based’ methode om je gedrag te veranderen. Het is bijzonder effectief bij het bijsturen en definitief veranderen van je eet- en levensstijl.

Door middel van verbeelding, het visualiseren van je goal(s), motiveer je jezelf je gedrag te veranderen.

Het is een veel gebruikte techniek in de sportwereld. In de disciplines verspringen, hoogspringen, hink stap sprong, … wordt deze techniek al meer dan 3 decennia toegepast.

Hoe gaat het?

  1. Je doel stellen: duidelijk omschrijven waar je naar toe wil, je dient goed te weten wat je wil.
  2. Motivatie voelen om te handelen, ‘de klik’ voelen.
  3. De weg naar je gedragsverandering zo eenvoudig mogelijk maken. En dat doen we met FIT!

Met FIT ga je oefenen om in jouw verbeelding gevoelens te ervaren, acties, scènes, mensen, objecten, … te visualiseren, geluiden te horen en zelfs geuren te ruiken. Net zoals een prof-voetballer die in zijn gedachten oefent op het nemen van een penalty en zichzelf, op het moment van de verbeelding, wereldkampioen ziet worden.

Door deze beelden, ervaringen en sensaties in gedachten te gebruiken, word je steeds beter in jezelf motiveren en jezelf beheersen. Hierdoor kun je uitdagingen overwinnen en blijf je gefocust op het werken naar jouw doel toe.

Is het wel geschikt voor mij?

FIT is erop gericht om jou onafhankelijk van je diëtiste of coach gemotiveerd te houden je doel te bereiken en te behouden. Het is ontworpen om jou uit te rusten met alle vaardigheden die je nodig hebt om uiteindelijk je eigen coach te worden.
In die zin is FIT  geen ‘one case’ therapie maar een ‘life time skill’ die je kan toepassen op allerhande doelen en in totaal verschillende situaties: vermageren, sporten, job omgeving, … .

Hoe kan het jou helpen?

Je leert jezelf gemotiveerd te houden en zo je doel te bereiken en te behouden.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat FIT een ‘gedragswijzigingsmethode’ is die veel betere resultaten geeft dan de de standaard begeleidingen.

Je leert een nieuwe techniek die je ook kan inzetten voor het bereiken allerhande doelen in je leven.

Wat is de wetenschappelijke basis?

FIT is gebaseerd op twee decennia onderzoek waaruit blijkt dat beelden sterker emotioneel geladen zijn dan andere soorten gedachten.

Je gedachten en de verbeelding van deze gedachten lokken de hunkering naar sigaretten, alcohol, eten, … uit. Het zijn deze visuele gedachten die jou niet meer loslaten.

Maar dezelfde beelden kunnen jou ook helpen om obstakels te overwinnen. Ze helpen je gemotiveerd te blijven om jouw doel te behalen en te behouden.

Wetenschappelijk onderzoek  zien dat mensen met FIT 5 x zoveel gewicht kwijtraakten dan bij een standaardbehandeling. Daarnaast is FIT gebruikt om mensen te helpen bij hun alcoholverslaving, meer te gaan bewegen en zelfs in het Britse leger om soldaten te helpen doorzetten.

Wil je hier meer over weten, wil je hier daadwerkelijk mee aan de slag, volg mijn webinar: FIT. 

Webinar Fit: woensdag 15-11-21 om 19,30 u.